4.4.06

Intermón proposa 15 claus per facilitar la deslocalització responsable de les empreses tèxtils

Un informe realitzat en col·laboració amb la fundació Alternativas analitza les pràctiques d'empreses espanyoles al Marroc. Proposa bones pràctiques per fomentar des d'empreses, governs i institucions internacionals.
Redacció (28/03/2006)

Incorporar criteris de responsabilitat social corporativa (RSC) en la gestió de l'empresa, aprofitar la capacitat d'influència empresarial en política per fomentar estàndards laborals dignes o establir un codi de conducta de compliment obligat per als proveïdors.

Aquestes són algunes de les 15 propostes que Intermón Oxfam llança a les empreses espanyoles tèxtils per facilitar que assoleixin una deslocalització responsable.

Les idees són el resultat de vuit mesos d'una investigació de les pràctiques d'empreses del nostre país al Marroc, presentades en l'informe Cap a una deslocalització tèxtil responsable, elaborat en col·laboració amb la fundació Alternativas.

I és que les empreses han aprofitat la llibertat dels mercats per deslocalitzar les seves factories, és a dir, instal·lar-les a països molt diferents. Això obre oportunitats de negoci per a empreses i inversors en països en desenvolupament.

No obstant això, en moltes ocasions aquest fenomen es veu acompanyat per un impacte econòmic, social o ambiental negatiu.

Seguiment de pràctiques

A través d'entrevistes a empresaris i testimonis de treballadores de fàbriques, la investigació revela contradiccions entre el que les empreses presenten com a bona gestió i la realitat en els seus tallers: “Ens impedeixen anar al bany durant l'horari de treball, ens impedeixen resar i l'hora del desdejuni no està programada. Però quan ve el client canvia tot, el tracte millora i tot està molt bé”, declara una treballadora.

Escassa planificació, baixada contínua de preus i sobrecàrrega de comandes per a fàbriques que no tenen capacitat suficient són algunes de les males pràctiques que l'informe ha detectat en empreses espanyoles en sòl marroquí.

“Sincerament, al client li importa ben poc si et planifiques o si compleixes els drets dels treballadors; el que volen són les peces en la data de lliurament determinat per ells”, denuncia una altra treballadora.

De vegades l'empresa ni tan sols “disposa d'informació certa sobre com són les condicions en els seus tallers ni pot exercir sobre ells un control i una pressió” per fer complir les seves polítiques d'RSC.

No obstant això, l'informe també recull exemples a nivell internacional i nacional que confirmen que és possible realitzar una deslocalització responsable i com aquesta influeix directament en les condicions laborals dels empleats.

Propostes per a tots els actors

L'informe conclou que l'RSC a Espanya dibuixa "un panorama molt desigual respecte al grau de coneixement i desenvolupament dels seus principis i, en alguns casos, una manca de transparència que impedeix avançar de manera eficaç".

No només recull propostes per a les empreses espanyoles, Intermón també llança desafiaments pels governs de països importadors, els de països exportadors i per a institucions internacionals.

Es tracta, per exemple, d'oferir assistència tècnica i financera a les indústries perquè apliquin codis que protegeixin els drets laborals, promoure els conceptes d'RSC i compra sostenible, vincular les ajudes al seu compliment o desenvolupar i aplicar la legislació laboral.

Més informació:

Cap a una deslocalització tèxtil responsable, informe d'Intermón Oxfam

A través de la campanya “Comerç amb justícia”, Intermón Oxfam ha denunciat tant les pràctiques injustes de les empreses espanyoles com els seus encerts i avanços per protegir els drets de les treballadores i els treballadors.

Fundació Alternativas

Campanya Roba Neta

Canal Solidari-OneWorld 2006